Wanneer een telefoon pas echt belangrijk is

De huisartsenspoedpost is bedoeld voor het verlenen van spoedeisende huisartsenzorg buiten de praktijktijden. De Centrale Huisartsendienst Drenthe (CHD) bestaat uit vier huisartsenposten: Assen, Emmen, Hoogeveen en Meppel.

 

De situatie

Het voormalige platform met decentrale telefooncentrales voldeed niet langer aan de wensen en eisen van de CHD. Zo bestond er geen mogelijkheid tot centralisatie van het telefoonverkeer en locatie overschrijdend werken.

De wensen

Het pakket van wensen en eisen van de CHD waren beschreven in een RFI (Request For Information) waarmee de aankoop werd aanbesteed. De belangrijkste doelstelling was de bundeling van het telefoonverkeer voor de vier posten. Verdere doelstellingen waren het verlagen van de kosten, locatie onafhankelijk kunnen werken, meer gesprekken met minder personeelsleden effectiever en doelgerichter kunnen afhandelen, inzicht in het belverkeer en klaar zijn voor de toekomst.

De aanpak

Telecom Services was één van de partijen die aan de RFI beantwoording heeft meegedaan. Aan de directie en de sleutelpersonen binnen de CHD werd een demonstratie gegeven die deed overtuigen van de kracht, flexibiliteit en de redundantie van de aangeboden oplossing. Aan Telecom Services werd de opdracht gegung tot vernieuwing van de telecommunicatie voorziening.

De oplossing

Er is gekozen voor een Televantage communicatieerver waarbij de telefonie server in het datacenter van de CHD is geplaatst. Door middel van IP-VPN verbindingen zijn alle locaties gekoppeld tot één groot telefonienetwerk. Hierdoor is het mogelijk dat assistentes onafhankelijk van plaats gesprekken kunnen afhandelen: men kan locatie overschrijdend werken. Het binnenkomende verkeer wordt via 1 centrale netlijnbundel op basis van CLIP herkenning gerouteerd naar de dichtstbijzijnde huisartsenpost. Bij uitval van één van de locaties wordt het telefoonverkeer automatisch verdeeld over de resterende locaties. Zo gaat er geen enkel gesprek verloren.

 
Het telefonie netwerk is volledig redundant uitgevoerd. Bij uitval van de hoofdlocatie wordt het verkeer decentraal afgehandeld via de survival media gateways (telefooncentrales) zodat elke vestiging autonoom kan blijven doordraaien. De assistentes gebruiken een vast toestel in combinatie met een ergonomisch vormgegeven headset welke uitgevoerd is met een dubbele accu voor 24 uur bereikbaarheid. Televantage is geïntegreerd met Callmanager van Labelsoft wat ervoor zorgt dat opgenomen gesprekken worden opgeslagen op de patientenkaart. 

Het implementatie traject is perfect verlopen. De samenwerking met het projectteam van de CHD was optimaal. Samen is nagedacht over de meest ideale inrichting van de grafische interface waarna deze op maat is gebouwd.

De Televantage oplossing draait reeds bij 10 regio’s huisartsenposten door heel Nederland.